Rodzaje diet: Jak wybrać dietę

Rodzaje diet: Jak wybrać dietę

30 sierpnia 2021 0 przez Redakcja

Istnieje wiele diet i może być trudno wybrać, która z nich jest dla Pana najlepsza. Jednak rozważając, jakie istnieją rodzaje diet, jak one działają i jakie są ich wady, będą Państwo mieli znacznie lepsze wyobrażenie o tym, która dieta jest dla Państwa. Przyjrzymy się kilku rodzajom diet, aby mogli Państwo podjąć świadomą decyzję dotyczącą swojej diety.

Rodzaje diet: Jak wybrać dietę

Rodzaje: niskowęglowodanowa

Pokarmy niskowęglowodanowe lub wysokobiałkowe pomagają w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi, a jednocześnie dostarczają organizmowi energii z zapasów tłuszczu, a nie tylko węglowodanów/cukru do krwiobiegu jak w normalnym przypadku. W tym procesie powstają ketony, które są wykorzystywane przez mózg jako źródło energii.

Diety niskowęglowodanowe mogą prowadzić do utraty wagi, co może być zaletą dla tych, którzy chcą schudnąć i utrzymać wagę. Jednak niektóre produkty niskowęglowodanowe zawierają wysoki poziom tłuszczów nasyconych , dlatego ludzie powinni uważnie czytać etykiety żywności przed zakupem tych produktów, aby nie otrzymać od nich zbyt dużo tłuszczu.

Główną wadą jest to, że przestrzeganie takiej diety wymaga ścisłej dyscypliny i często będą występować zachcianki na węglowodany .

Rodzaje: wegańska

Weganie nie jedzą niczego, co pochodzi od zwierząt lub ich produktów ubocznych (jak np. nabiał). Niektórzy weganie unikają również jajek, miodu, odzieży skórzanej i wełnianej, jak również kosmetyków zawierających produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, jak lanolina. Aby zostać weganinem muszą Państwo poświęcić dużo czasu na czytanie etykiet na produktach, ponieważ zawierają one tak wiele ukrytych składników pochodzenia zwierzęcego. Jest to niezwykle restrykcyjny rodzaj diety, co sprawia, że trudno jest jej przestrzegać i za wszelką cenę należy unikać częstych zachcianek na określone produkty spożywcze.

Surowa dieta wegańska składa się głównie z owoców, warzyw i kiełków wyhodowanych w wodzie lub zmielonych na mąkę. Są tacy, którzy uważają, że jest zdrowszym sposobem odżywiania się, ponieważ wyklucza się przetworzoną żywność; jednak wielu dietetyków twierdzi, że w takich dietach brakuje ważnych witamin, minerałów, błonnika i innych ważnych składników odżywczych, które znajdują się w gotowanych produktach, takich jak fasola.

Rodzaje: bezglutenowa

Dieta bezglutenowa ma na celu wykluczenie glutenu, który może znajduje się w pszenicy, jęczmieniu i życie. Niektórzy ludzie mogą odczuwać wzdęcia, zaparcia lub biegunkę po spożyciu pokarmów zawierających gluten. Dieta bezglutenowa jest dobra dla tych, którzy mają celiakię, ponieważ wyklucza białko, które wywołuje objawy tej choroby autoimmunologicznej (celiakia), która wpływa na jelito cienkie i uniemożliwia wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Pomaga ona również poprawić dyskomfort jelitowy spowodowany spożywaniem niektórych produktów, ale nie leczy tych problemów.

Rodzaje: wysokobiałkowa

AtkinsDieta została opracowana przez amerykańskiego kardiologa Roberta C. Atkinsa, który przedstawił swoją teorię w 1972 roku. Ten rodzaj diety zaleca zmniejszenie spożycia węglowodanów (chleb lub makaron) i zwiększenie spożycia białka poprzez mięso, ryby lub jajka na kolację przez pięć dni w tygodniu. Dieta niskowęglowodanowa może spowodować szybką utratę wagi dzięki ketozie – stanowi, w którym organizm spala tłuszcz zamiast glukozy jako źródło energii – ale może na początku powodować uczucie zmęczenia, dopóki metabolizm nie dostosuje się do nowego reżimu

Rodzaje: Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska została opracowana przez dr Ancel Keys (naukowiec z Uniwersytetu Minnesota) z kolegami z Harvard Medical School w latach 1959-1968 . Opiera się ona na produktach, oliwie z oliwek, pełnych ziarnach, rybach i orzechach, przy czym spożycie mięsa powinno być ograniczone do czerwonego lub białego mięsa do trzech razy w tygodniu.

W tym artykule chciałabym porównać i skontrastować dietę śródziemnomorską z dietą raw vegan. Pierwszą rzeczą, na którą chciałbym zwrócić uwagę jest to, że obie są restrykcyjnymi rodzajami diet, które wymagają dużo dyscypliny, aby je przestrzegać. Dieta śródziemnomorska zawiera produkty, oliwę z oliwek, pełne ziarna, ryby i orzechy, więc nie chodzi tylko o jedzenie owoców i warzyw, jak wielu ludzi myśli. Zawiera również czerwone lub białe mięso do trzech razy w tygodniu, podczas gdy surowa dieta wegańska wyklucza wszystkie rodzaje produktów mięsnych.

Dieta śródziemnomorska opiera się na produktach takich jak owoce i warzywa, które są bogate w witaminy, minerały i błonnik. Surowa dieta wegańska składa się głównie z kiełków wyhodowanych w wodzie lub zmielonych na mąkę.

Jak wybrać dietę?

Wybór diety nie jest łatwym zadaniem. Prawdopodobnie trzeba będzie poświęcić dużo czasu i badań, aby dowiedzieć się, jaki rodzaj diety najlepiej odpowiada Państwa potrzebom. Istnieje tak wiele diet, że jest w czym wybierać. Dobra dieta nie obejmuje nigdy głodzenia. Niektórzy ludzie nie wiedzą, jak to jest być głodnym, ale ci, którzy wiedzą, wiedzą, że głodzenie się może spowodować poważne problemy. Zwiększa się podatność na choroby, wzrasta tętno i ciśnienie krwi, pojawiają się zawroty głowy i osłabienie. Głód jest stanem bycia głodnym i został opisany jako nieprzyjemne uczucie, które charakteryzuje się fizyczną potrzebą jedzenia. Głód jest regulowany przez żołądek, który wysyła sygnały głodu do mózgu, gdy brakuje mu pożywienia lub gdy nie otrzymuje wystarczającej ilości cukru, białka lub innych składników odżywczych. Głód może być odczuwany zarówno przez ludzi jak i zwierzęta.

Wybór diety dotyczy nie tylko ludzi, ale również zwierząt. W naturalnym środowisku zwierzęta mają zbalansowaną dietę, ale w przypadku oswojonych zwierząt często występuje problem z nadwagą. W takim przypadku pomoże behawiorysta dla zwierząt, który nie tylko dobierze odpowiednią dietę, ale doradzi czego należy unikać.

W przypadku ludzi doradzanie i ustalanie jaka dieta będzie najlepsza dobrze jest udać się do dietetyków, którzy często podkreślać będą, iż głodzenie nigdy nie jest dietą. Podkreślą również jak ważne jest odpowiednie zbalansowanie pokarmu by organizm dostawał wszystkie niezbędne elementy i witaminy.

Ćwiczenia w trakcie diety

Ćwiczenie podczas diety może być wspaniałym sposobem na utratę wagi. Istnieje również wiele innych korzyści z ćwiczeń, takich jak poprawa zdrowia serca, zwiększenie poziomu energii i nastroju oraz lepszy sen. Nie trzeba mieć dużo wolnego czasu, aby ćwiczyć podczas diety. Odrobina każdego dnia może pomóc w utracie wagi i związanej z tym poprawie.

Wiele diet wymaga ograniczeń w jedzeniu, jak np. wykluczenie pewnych produktów lub dodanie innych. Ćwiczenie jest jedną z najlepszych rzeczy, które można robić podczas diety, ponieważ pozwala jeść to, na co ma się ochotę bez ryzyka przybierania na wadze.

Ćwiczenia sprawiają również, że ludzie po wysiłku czują, że zasługują na swoje ulubione potrawy, co może sprawić, że trzymanie się diety stanie się dla nich przyjemnością. Pozwala to z czasem ograniczyć potrawy, które powodują przybieranie na wadze, a po „czasie” nagle okazać się może, że te potrawy przestaną smakować.

Wiele zawodów ułatwia również zachowanie dobrej sylwetki np. przeprowadzki warszawa

Wady diet

Główną wadą bardzo szybkiej lub drastycznej utraty wagi jest brak substancji odżywczych w organizmie, ponieważ przez pięć dni w tygodniu ogranicza się węglowodany (chleb/pasta) i zwiększa spożycie białka poprzez mięso. Inne wady to zmęczenie, dopóki metabolizm nie dostosuje się do nowego reżimu; głód jest nieprzyjemny, zwiększa podatność na choroby, podczas gdy tętno i ciśnienie krwi wzrasta; zawroty głowy i osłabienie występują przy głodówce – pożywienie musi zawierać niezbędne elementy, takie jak witaminy, odpowiednio zbilansowane, co sprawia, że głodówka nie wchodzi w grę!

Zobacz: napiwki aplikacja